Jumaat, 22 April 2011

Diha nak baca!!

Diha suka betul menulis sekarang. 
Tapi, menurut dia, tulis ni adalah 'baca'. Puas aku betulkan kata, ni tulis sayang, bukan baca.
Dia tetap jugak pandang aku dengan mata dia yang bulat tu dan cakap
"Mak,...nak baca...."

Masalahnya, dia pantang jumpa kertas, kalau nampak buku-buku sekolah ayah dia bawak balik pun, habis 'dibacanya'..huhu..

Kira ok la, dia ada minat menulis, mungkin aku dah patut bagi dia belajar secara formal 
(aku tau, orang lain awal2 dah buat untuk anak diaorg, aku je lambat).

2 tahun setengah ok ke kalau aku nak hantar masuk sekolah? Biasanya 4 tahun kan?

12 ulasan:

h4ni3 berkata...

ok jer.. masukkan diha kat playschool, so takde la rasa formal sangat

Huda berkata...

rasanya ok je anta school..tp pilih yg xde homework la..sian dia kecik lg dh ade bebanan homework kan :)

isabelle berkata...

actually ada kwn yg graduate bidang psikologi anak prnh bgtau..umur paling awal hntr anak skolah ialah 4tahun.
awal2 kang, dia boring dok ulang benda yg sama.

Maya Mayana berkata...

yana hantar anak yg 1st masa setahun setengah kira nk masuk 2 tahun kat Taska Permata Negara (KEMAS)...boleh rasanya alang2 dah pandai 'baca' tu...

mama_umar_maryam berkata...

it depends nia,klu setakat playschool tu okey je pd zety,hehehe

=sz= berkata...

ihiks..
diha ni sebaya syimir kan ... (turn to 3 this year) ...

saya pun tggu umur 4-5 tahun kot ...
si kakak sarahnya 5 tahun br hantar kindy ...

apa pun terpulang kpd paent masing2 ... :)

maszmadi berkata...

hm, dah pandai nak 'baca' yerk.. bijak bijak.. hehe

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) berkata...

anak ila masuk masa 3 tahun ..

transformed housewife berkata...

mcm awal juga 2 thn setengah nak hantar. NIa galakkan je DIha. Beli banayk2 buku ABC bg dia praktis. Knur suka beli buku2 murah tu bila anak2 mula tunjuk minat nak membaca dan menulis. (HB mcm biasa)

kakyong berkata...

Aliya pun dah semakin suka tulis2 bulan 7 ni genap 3 tahun..

kalo nak antor sekolah apa salahnya.. nak ajor ABC & membaca di rumah pun boleh.. la ni sediakan duit jer.. ;)


n3 terbaru kakyong.com
Asmara versi Flybait
Nak sikit tempias glamer dari Mazidul Akmal
Kenali sahabat ibu : Yatie Chomeyl

syuwai berkata...

macam awal sangat la 2 thn tu..hehe

H.I.M berkata...

akak:
masuk kan dia umur 5 tahun keatas
bt masa skrg..hanya beli2 kan buku2 peter&jane, buku bernombor yg berkaler-kaler..cz bg saya lah..umur 1-4 tahun nie..zaman keseronokkan dia..