Khamis, 23 September 2010

Bila Suami Meninggal Awal

Al-Fatihah
Source: Here

Aku dapat berita mengejut semalam. Salah seorang kawan di ofis, suaminya dah kembali ke rahmatullah. Rasanya suaminya baru berusia awal 30-an, meninggal dunia sebab penyakit Hepatitis B. Kalau tak silap, penyakit ni menyebabkan kegagalan hati untuk berfungsi dengan baik.

Aku memang tak pergi pengebumian suaminya. Tapi, dari cerita kawan-kawan yang pergi melawat, kawan aku yang kematian suami ni cukup tabah. Dia tenang bila anak-anaknya merengek dan bertanya ”mana papa?” Anak-anaknya berumur 4 dan 2 tahun. Masa dengar cerita ni, aku memang ’control’ sesangat, tak mau menangis. Sebak sesangat mengenangkan budak-budak kecil yang tahu diaorang dah kehilangan ayah, tapi tak faham ke mana ayah mereka pergi.

Semoga rohnya dicucuri rahmat olehNya...amin..

Aku terus teringat, 12 tahun dulu cikgu aku pernah melontarkan soalan pada kami

”Pernah tak kamu semua terfikir, satu hari nanti ibu bapa kamu akan meninggalkan kamu dan kamu akan hilang tempat bergantung?”

”Ingat, jangan bergantung pada manusia, sebab manusia tak kekal, bergantunglah pada Allah, hanya Dia yang kekal.........”

Dalam masa yang sama kita semua pun kena beringat juga ya.

Ada nasihat yang baik boleh aku bagi untuk kawan aku tu?

22 ulasan:

Adlina Husaini berkata...

siannya kat kawan :( takziah utk dirinya..mohon allah berikan dia kekuatan menjalani hari2 tanpa suami di sisi untuk dia tabah menjaga anak2nya

mummy_ayu berkata...

sedihnya..al fatihah untuk arwah..
tak pernah bayangkan kehilangan org org tersayang..minta semua dipanjangkan umur..amin..
apa pun nasihat untuk kawan tu...be strong, tabahkan diri, redha dgn ketentuan Ilahi..

ani berkata...

Al-Fatihah untuk suami kawan ye...

Apapun yg berlaku kena redha sebab masih ada anak2 yg perlukan mama dia..inilah ketentuan Allah s.w.t..

e.l.i.s.s.m.i.e berkata...

teruskan kehidupan seperti biasa..mati itu pasti.tiada apa yang kekal..kta pun akan kesana jua...

Hidayah Ismawi berkata...

Al-Fatihah.. had a friend whose husband passed away last Ramadhan (2009) due to motorcycle accident.. also has a daughter aged 2.. really there is nothing that we can say..

I guess the only thing we can do is tell them that we are here for them if they need us..

MY LATEST ENTRY: Hooray!

Jieda berkata...

Salam takziah buat kawan tu.Semoga beliau tabah dan alFatihah

[-suziey-] berkata...

kesiannya anak dia..kecik2 lagi..xpuas lagi merasai kasih sayang ayah kandung..haih..mati itu pasti..

Nordiana Nordin berkata...

betul tu..kita perlu sandarkan pergantungan pada Allah..ingatlah semua yang kita ada hanyalah pinjaman dari nya..bila-bila masa dia boleh ambil dari kita..

Apa, pun kita kena redha dan pasrah..iaitu kematangan fikiran dan hati bahawa setiap apa yang berlaku pasti ada hikmahnya..

isabelle berkata...

erkk.. nak bagi nasihat apa ye? dari tadi i dok terkedu dpn pc ni

Kancilbiru berkata...

kesiannyaaaaaa.....ish sedih juga bila ingatkan..

Sumijelly berkata...

aku rasa ko cuma support dia la... rajin borak ngan dia supaya dia tidak mudah emosi...

kuatkan semangat dia demi anak2 tersayang...

ishk..aku tak sanggup seh kalu suami aku pergi dulu...
tak tahu apa akan terjadi...

Sumijelly.com

iem berkata...

alfatihah ...

Kie-yu berkata...

Al-fatihah
sis cakaplah pd kawan tu yg suami dia tgh tggu isterinya yg solehah & anak-anak di syurga
jgn bersedih..

ana berkata...

al-fatihah...Allah lebih sygkan dia, mati awal dosa tak banyak...

Drama Mama berkata...

sedihnya! memang sukar menerima ujian macam tu...respect ngn kawan u tu, tabah saja dia. Moga roh ditempatkan dengan orang2 beriman, ameen!

http://twinkywinkystars.blogspot.com

iEfa berkata...

tekedu jp bacer..tebyg ank sendiri tnyer cmner..hhuuhuhhu

tp btl kn..biler telalu begntung pd mnusia...mesti susah...nkkene ingt tuh...tengs eh :D

chugie berkata...

betul kate cikgu nia tu, bergantunglah pada Allah sebab hanya DIA je yang kekal..

Farra Dhelina berkata...

amik berat kot..selalu tya kabar berita..

sedihnya kann..

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr berkata...

Memang sedih kalau kita kehilangan orang yang kita sayang..

apa yang penting adalah kekuatan

JOM JOIN CONTEST

ADA APA DENGAN 10-10-10?

white rose berkata...

innalillah...Sesungguhnya dari DIA kita datang, kpd DIA juga kita kembali...

nasihat tu sy xpandai sngt, tapi sentiasalah contact dia tanya hal anak2, keadaan dia...caring dia...jgn bagi dia rasa kesunyian...

tu tugas kita sebagai hamba Allah...

mama_umar_maryam berkata...

alfatihah utk arwah,sedihnyela bace nih..hmmm..semoga kwn nia tabah k..

h4ni3 berkata...

al Fatihah

ermm.. kalau jadi kat diri sendiri, mau pengsan seminggu kot. sungguh saya tidak kuat menghadapi dugaan sebegitu