Selasa, 13 April 2010

Akibat suka menunjuk pada pelangi


Masa balik dari ambil Diha semalam, aku ternampak pelangi waktu di traffic light. Lagipun baru lepas hujan sebelum tu. Aku terus tunjuk pada Diha, "Diha, tengok tu, pelangi...."Lepas tu aku tersentap. Sejak darjah 1 lagi aku dah selalu diberitahu tentang larangan-larangan tertentu berkaitan pelangi.

Antaranya :

1) Jangan tunjuk pelangi, nanti jari kudung.
2) Jangan tunjuk pelangi, nanti datang naga yang tinggal dekat pelangi tu, libas jari ko.

Orang-orang barat pun tak ketinggalan ada cerita tersendiri berkaitan pelangi. Antara yang terkenal ialah dongeng adanya emas satu tempayan dihujung setiap pelangi. Jadi, kalau ada pelangi, mereka kena la berusaha cari bahagian hujungnya sebab nak dapat harta..hehe..

Masa aku sekolah rendah, aku sangat percayakan larangan-larangan sebegini tanpa usul periksa. Satu lagi larangan yang aku paling ingat, ialah

kalau guruh bunyi, jangan tutup telinga, nanti ko pekak....

Pergh, kan lagi elok suruh beristighfar atau mengingati Allah masa guruh tu..masa kecik-kecik, sekuat mana pun bunyi buruh tu, kitaorang pun tahan aje telinga tu (disamping tidak sesekali akan menunjuk pada pelangi). Sebenarnya, macam mana boleh wujud larangan-larangan tu ya? Ada cerita ke disebaliknya?

Aku rasa larangan-larangan macam ni dibuat tanpa sebab yang jelas. Tentu sekali tak sama macam larangan-larangan berikut :

1) Jangan duduk dekat tangga, nanti lambat kahwin
Sebenarnya duduk kat tangga kan menghalang laluan orang tu.

2) Jangan tidur dengan 2 bantal, nanti leher terseliuh esok pagi
err,..mungkin tak nak bagi budak-budak tamak pakai sampai 2 bantal kot.

3) Jangan lalu bawah ampaian, nanti pening
sebenarnya takut terlanggar ampaian tu, jatuh la baju weh.

4) Anak dara jangan menyanyi dekat dapur, nanti dapat suami tua
tak nak masakan hangit sebab ko asyik menyanyi aje

5) Kalau dah habis makan, kena cuci tangan cepat, baru mak mertua sayang nanti
Hehe, sangat obvious, kalau lepas dah habis makan, tak reti-reti nak bangun cuci makan, aku pun tak sayang ni..haha

Ada tak yang aku silap ni? Korang ada tak apa-apa larangan lain yang logik @ tidak yang pernah korang dengar?

10 ulasan:

ajjah berkata...

jangan duduk atas bantal, nnt ur butt ade bisul..

ita cutevirus berkata...

jgn ketip kuku waktu malam, nanti papa kedana..

DrSinga berkata...

jangan duduk atas bantal tau!!!

chugie berkata...

heheh.. betul2x.. larangan yg di buat tanpa asas oleh org lama2.. sebenarnye ade kebaikannye juga kan.. :D

hanis aleeya berkata...

ada2 je kan?

Damia Aleesya & Damia Ayunie berkata...

hahaha..macam2 pantang larangkan zaman dulu2..yg mana boleh ikut, kita ikut...yg tak leh..bo layan jer lah..

tun begia berkata...

sungguh banyak pantang larang kannns,

salamm,

[-suziey-] berkata...

tu la mmg byk sgt larangan2 org tua ni..dulu tkt gk tp sejak dh tau bende tu sume karut n kalu pecaya dikira bidaah..so dh xde rs ape dh..hehe

Farah Yusri berkata...

Yang selalu farah kena is 'Jangan makan berpindah tempat, nanti kahwin banyak!'. Cett! Haha.

unlisted_one berkata...

Azzah : Abih pengantin masa nikah duduk ats bantal? hehe

Ita : a'ah, sebenarnya dia tak nak kita terpotong jari kot.hehe

DrSinga: Baik mem.

Chugie: Kalau dilihat dari segi logik, yup, ada kebaikan sebenarnya tuh

Hanis : Tu la psl, ade jerk

Ayu: Memang, ade setengah tu mengarut

TunBegia: memang byk, tinggal lagi nak ikut @tak

Suziey: Betul sgt, kena elak perkara bidaah ni kan

Farah: Kawin banyak, lelaki je suka kot..hehe